Schrijfmarathon_2

schrijfmarathon_2_met-rand

WAT IS EEN SCHRIJFMARATHON?

Elk jaar rond de Dag voor de rechten van de mens (10 december) klimmen we bij Amnesty in de pen. Overal ter wereld schrijven mensen die dag in bibliotheken, buurthuizen, scholen, supermarkten en cafés miljoenen brieven en kaarten. Ze schrijven voor mensen die zijn gemarteld om wat ze geloven, die gediscrimineerd worden om wie ze zijn, die gedwongen werden te trouwen of vastgezet werden omdat ze voor hun mening uitkwamen.
In Nederland worden verspreid over het land schrijfmarathons georganiseerd door vrijwilligers. Ook veel bekende Nederlanders doen mee. Kijk voor meer informatie op de Amnesty Nederland Schrijfmarathon pagina

VOORBEELDBRIEF

Zie hier voor een voorbeeldbrief aan de gevangene en de autoriteiten.

SCHRIJFMARATHON 2016: 120 brieven aan autoriteiten en 121 kaarten aan gevangenen!

Dit jaar is de actie in Diemen weer in het gemeentehuis gehouden. Er is geschreven voor 10 politieke gevangenen, vaak met behulp van voorbeeldbrieven. Zowel brieven aan de desbetreffende autoriteiten met een verzoek tot vrijlating als kaarten aan de gevangenen werden gestuurd, als hart onder de riem.

Hieronder een video met impressies en met een gedeelte van de toespraak van de burgemeester.

Hieronder informatie over de gevangenen voor wie wij schreven.

Klik op de afbeelding voor een link naar een YouTube filmpje indien aanwezig.

snowdon Wie: Edward Snowden (Verenigde Staten), was werkzaam bij de National Security Agency (NSA).
Waarom: hij lekte geheime documenten van de NSA naar journalisten.
Straf: mogelijk tientallen jaren gevangenisstraf.
Waarom schrijven we voor Edward Snowden: omdat hij openbaarde dat de Amerikaanse geheime dienst NSA toegang kreeg tot privé-communicatie van mensen wereldwijd. Daarmee ontketende hij een wereldwijd debat over het recht op privacy.Klik op foto voor video
 shawkan  Wie: Mahmoud Abu Zeid (Egypte), beter bekend als Shawkan, fotograaf.
Wanneer: opgepakt op 14 augustus 2013.
Waarom: hij fotografeerde het hardhandig neerslaan van een demonstratie door veiligheidstroepen.
Straf: mogelijk de doodstraf.
Waarom schrijven we voor Shawkan: omdat hij onmiddellijk en onvoorwaardelijk moet worden vrijgelaten. Hij maakte alleen maar gebruik van zijn recht op vrije meningsuiting.Klik op foto voor video
 peace-river  Wie: de inheemse bewoners van Peace River Valley in Canada.
Waarom: omdat een stuwdam het leefgebied van de inheemse bewoners dreigt te vernietigen. Probleem: gedwongen uitzetting, inname van grond.
Waarom schrijven we voor de inheemse bewoners van Peace Valley: omdat ze opkomen voor de grond waarop ze wonen en waarvan ze leven. De regering heeft bescherming beloofd, maar komt die belofte niet na.Klik op foto voor video
 annie  Wie: Annie Alfred (Malawi), kind van 10 jaar, heeft albinisme
Waarom: ze willen haar lichaamsdelen gebruiken voor het bereiden van een ‘magische’ drank.
Probleem: ze kan worden vermoord.
Waarom schrijven we voor Annie: omdat haar leven bedreigd wordt, alleen maar omdat zij albinisme heeft.Klik op foto voor video
 maxima Wie: Máxima Acuña (Peru), boerin en milieuactiviste.
Waarom: ze weigert haar grond af te staan aan een mijnbouwbedrijf.
Probleem: intimidatie, vernieling van haar oogst, mishandeling van haar dochter.
Waarom schrijven we voor Máxima: omdat ze opkomt voor haar recht op grond en weigert haar land te laten afpakken door een mijnbouwbedrijf.Klik op foto voor video
 ilham-tohi  Wie: Ilham Tohti (China), professor Economie, Oeigoer.
Wanneer: veroordeeld op 23 september 2014.
Waarom: separatisme.
Straf: levenslange gevangenisstraf.
Waarom schrijven we voor Ilham Tohti: omdat hij onmiddellijk en onvoorwaardelijk moet worden vrijgelaten. Hij maakte alleen maar gebruik van zijn recht op vrije meningsuiting.Klik op foto voor video
 gyias-en-baram  Wie: Giyas Ibrahimov en Bayram Mammadov (Azerbeidzjan), studenten.
Wanneer: opgepakt op 10 mei 2016.
Waarom: het aanbrengen van graffiti en ‘drugsbezit’.
Straf: mogelijk twaalf jaar gevangenisstraf.
Waarom schrijven we voor Giyas Ibrahimov en Bayram Mammadov: omdat ze valselijk werden beschuldigd van drugsbezit. Ze moeten onmiddellijk en onvoorwaardelijk worden vrijgelaten.Klik op foto voor video
 joham-teterissa  Wie: Johan Teterissa (Indonesië), leraar.
Wanneer: opgepakt 29 juni 2007.
Waarom: rebellie.
Straf: vijftien jaar gevangenisstraf.
Waarom schrijven we voor Johan Teterissa: omdat hij alleen maar vastzit omdat hij zijn mening verkondigde.Geen video beschikbaar
ivo-feh  Wie: Fomusoh Ivo Feh (Kameroen), student.
Wanneer: opgepakt op 13 december 2014.
Waarom: poging tot het organiseren van rebellie.
Straf: mogelijk twintig jaar cel.
Waarom schrijven we voor Fomusoh: omdat hij alleen maar werd opgepakt vanwege het doorsturen van een sms’jeGeen video beschikbaar
 erin Wie: Eren Keskin (Turkije), advocate.
Wanneer: er zijn al meer dan honderd juridische procedures tegen haar aangespannen.
Waarom: ‘belediging van de Turkse staat’
Straf: mogelijk 10 maanden of langer.
Waarom schrijven we voor Eren Keskin: omdat ze na een oneerlijk proces werd veroordeeld, terwijl ze alleen maar gebruikmaakte van haar recht op vrije meningsuiting.Geen video beschikbaar

Ga naar begin pagina

SCHRIJFMARATHON 2015

Onze groep organiseert schrijfacties in het gemeentehuis in Diemen en in het dorpshuis in Duivendrecht. geschreven. Aan deze actie wordt in Diemen, Duivendrecht en Ouderkerk aan de Amstel ruchtbaarheid gegeven door e-mails en persberichten aan individuele burgers, politieke partijen, gemeentebestuur, burgemeester en wethouders en andere welzijnsorganisaties te sturen.
In 2015 zijn in Diemen en Duivendrecht in totaal 131 brieven aan autoriteiten geschreven en 107 ansicht kaarten aan gevangenen. In heel Nederland werden meer dan 100000 brieven geschreven. Hieronder kunt U een korte video van deze actie in 2015 bekijken met inbegrip van een toespraak van de burgemeester.

Ga naar begin pagina