Kennis uitwisselen

Groepsleden bezoeken lezingen en discussiebijeenkomsten van Amnesty en andere organisaties om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen.

De afgelopen jaren hebben één of meer leden van onze groep bijeenkomsten bezocht in de Kleine Kerk in Duivendrecht, Frascati,  het College Hotel en Café de Balie in Amsterdam, het movies-that-matterfestival en op het hoofdkantoor van Amnesty Nederland onder anderen de jaarlijkse bijeenkomsten voor de regio Flevoloand, Noord-Holland en Utrecht

Aan de orde kwamen

• Film “Putin’s Kiss” en discussie over mensen rechten in Rusland
  • Film “Give up Tomorrow” over lijdensweg van ten onrechte veroordeelde Filipijnse gevangene
  • Vluchtelingen crisis en asielzoekersproblematiek (onder anderen perspectief van Amnesty en Humanistisch verbond)
  • Persoonlijk verslag behandeling Iraanse gevangenen
  • Lezing Secretaris-Generaal Amnesty International (Londen) Salil Shetty over “Crisis in Human Rights”
  • Lezing Tirana Hassan, Director Crisis Reponse over werk Amnesty in crisis gebieden
  • Uitwisseling ervaringen tussen  lokale Amnesty groepen bij organisatie schrijversmarathon
  • Lezingen van advocaten over de rechtsgang in Turkije en Ethiopië

fnu-september-2016
Regio Bijeenkomst Amnesty FNU september 2016

Op de regiobijeenkomst van Amnesty in september 2016 in Amsterdam kwam het vluchtelingen beleid en het probleem van etnisch profileren aan de orde.

Onze groep wil op korte termijn ook informatiebijeenkomsten organiseren over onderwerpen die in de belangstelling staan.

De aandacht gaat bijvoorbeeld uit naar mensenrechten in Rusland.