WRITE FOR RIGHTS EVENT 2018

De afdeling Groep 10 (Diemen, Duivendrecht, Ouderkerk aan de Amstel) van Amnesty International organiseert weer een schrijfactie in Diemen en Duivendrecht rond de dag van de Rechten van de Mens ten behoeve van een aantal vervolgde mensenrechtenverdedigers.

De burgemeester heeft ons, net als vorig jaar toestemming verleend om in de raadzaal van het gemeentehuis deze actie te organiseren. Hij heeft toegezegd zelf mee te zullen schrijven.

In heel Nederland wordt dit jaar geschreven voor acht vrouwen. Ze komen uit de Oekraïne, Kirgizië, India, Marokko, Venezuela, Zuid-Afrika, Brazilië en Iran.

Deze mensen kwamen in moeilijkheden vanwege hun mensenrechtenwerk of door het falen van het justitieel systeem.

De Diemen-Duivendrecht-Ouderkerk groep voert speciaal actie voor de advocaat Waleed Abu al Khair die veel mensenrechtenactivisten in Saudi-Arabië heeft verdedigd (onder andere de bekende blogger Raif Badawi). Waleed is tot 15 jaar cel veroordeeld. Zijn omstandigheden zijn bedroevend. Ook voor hem kunt U schrijven.

In Nederland werden in 2017 op 600 verschillende locaties 180.000 brieven geschreven.  Wereldwijd zijn 5 miljoen brieven, mails en handtekeningen verstuurd. Deze acties hebben succes.
Wij hopen dat U zich aangesproken zult voelen en bereid bent op 10 December naar het gemeentehuis in Diemen te komen om een brief te schrijven aan één of meer gevangenen. Het kost weinig tijd). Papier, pen, enveloppen, voorbeeldbrieven, koffie en verdere informatie over de betrokken gevangenen en Amnesty International zijn beschikbaar. U kunt ook een laptop of tablet meenemen en via de Amnesty site schrijven.

Onze groep organiseert als alternatief dezelfde actie op 9 december in de Kleine Kerk in Duivendrecht.

Alternatief
Plaats: Gemeentehuis Diemen
D.J. den Hartoglaan 1
1111 ZB Diemen
Kleine Kerk
Rijksstraatweg 129
1115AP Duivendrecht
Datum en Tijd: 10 December, 10:00-16:00 9 december 11:00-13:00

Hier meer informatie over:

de landelijke write for rights actie

successen van vorige schrijfacties

de mensen voor wie we schrijven

vorige Schrijfmarathons in Diemen

Twitter, facebook, instagram: @amnestynl,#WriteForRightsNL

Hieronder een korte typering van de vervolgde mensenrechtenverdedigers. Bekijk ook de video’s.